sotoodeh brand

اطلاعات تماس

تهران، ایران مال، طبقه ای G1، نمایندگی کرمان موتور کد 1772

۰۲۱۴۷۶۷۷۷۷۷

info@sotoodeh.ir

sotoodeh brand
اطلاعات تماس
  • تهران، ایران مال، طبقه ای G1، نمایندگی کرمان موتور کد 1772
  • ۰۲۱۴۷۶۷۷۷۷۷
  • info@sotoodeh.ir
در حال ارسال . لطفا شکیبا باشد...

sotoodeh brand

تکنولوژی روز ۳۱ تیر ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۴۶
مقایسه جک S5 با هایما S7 توربو: کدام بهتر است؟

اگر در فکر خرید یک کراس‌اوور خوش‌چهره و پرقدرت باشید، حتما اسم جک S5 و هایما S7 توربو به گوش‌تان خورده است. دو خودروی چینی که هر دو سال‌ها است در بازار ایران حضور دارند و طرفداران خاص خودشان را پیدا کرده‌اند. اما وقتی پای انتخاب و خرید به میان می‌آید، قضیه فرق می‌کند.

کافی‌ است کمی دقیق‌تر به مشخصات فنی، کیفیت رانندگی، امکانات رفاهی و حتی بازار فروش دست دوم این دو نگاه کنیم تا ببینیم واقعا کدام‌یک ارزش پول خرج کردن را دارد. در این مقاله، بدون حاشیه، تجربه‌ واقعی خریداران و مشخصات تخصصی را کنار هم می‌گذاریم تا جواب این سوال مشخص شود: جک S5 یا هایما S7؟

از آن‌جایی که جک S5 تحت پوشش فروش و خدمات پس از فروش گروه خودرویی ستوده قرار دارد و حتی با توقف تولید، هنوز هم بازار پررونقی در بخش خودروهای کارکرده دارد، طبیعی است که این برند بتواند دلایل قانع‌کننده‌تری برای انتخاب در اختیار شما قرار دهد.

جک S5 که همچنان پس از توقف تولید نیز توسط گروه خودرویی ستوده پشتیبانی می‌شود، یکی از انتخاب‌های مطمئن بازار ایران در بخش کراس‌اوورهای کارکرده است.

مشخصات فنی جک S5 و هایما S7 توربو

در مقایسه فنی بین دو کراس‌اوور محبوب یعنی جک S5 و هایما S7 توربو، باید دقیق‌تر از نگاه‌های سطحی و کلیشه‌ای به ماجرا نگاه کنیم. جک S5 از نظر پیشرانه، قدرت و کشش، در جایگاهی بالاتر از هایما S7 قرار می‌گیرد و این فقط یک عدد روی کاغذ نیست، بلکه کاملاً در تجربه‌ رانندگی قابل لمس است.

پیشرانه‌ ۲ لیتری توربو شارژ TGDi در جک، با خروجی ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌متر، نشان می‌دهد که این خودرو هم در مسیرهای صاف و هم در شیب‌ها و سبقت‌های ناگهانی دست شما را خالی نمی‌گذارد. از سوی دیگر، هایما S7 با موتور ۱.۸ لیتری توربو و قدرت ۱۴۸ اسب بخار، اگرچه بد عمل نمی‌کند، اما در مقایسه با رقیبش، حس کم‌جانی را در لحظات حساس انتقال می‌دهد.

مشخصات فنی هایما S7 توربو

جک S5 علاوه بر قدرت بیش‌تر، به لطف گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه، انتقال قدرت نرم‌تر و شتاب بهتری را ارائه می‌دهد. این در حالی است که هایما S7، به دلیل ضرایب گیربکس و تأخیرهای ملموس در معکوس کشیدن، تجربه‌ رانندگی روان و پیوسته‌ای به شما نمی‌دهد. در بحث حداکثر سرعت هم، جک S5 با سقف ۱۸۰ کیلومتر در ساعت، برگ برنده دیگری نسبت به رقیبش دارد.

مشخصات فنی جک S5

مصرف سوخت نیز بخش دیگری از این رقابت است. در حالی که جک S5 با مصرف ترکیبی ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای اقتصادی برای سفرهای بین‌شهری شناخته شود، هایما S7 با مصرفی بالاتر، هزینه‌های سوخت بیش‌تری را روی دوش راننده می‌گذارد.

در مجموع، اگر می‌خواهید کراس‌اووری بخرید که هم روی کاغذ و هم در عمل قدرت، چالاکی و کارایی بیش‌تری داشته باشد، جک S5 با پشتوانه‌ خدمات پس از فروش گروه خودرویی ستوده، گزینه‌ معقولی‌تری است.

بررسی ظاهر جک S5 و هایما S7

وقتی بحث طراحی ظاهری مطرح می‌شود، بسیاری از خریداران ناخودآگاه به سمت جک S5 جذب می‌شوند و این اتفاقی نیست. جک S5 ترکیبی از خطوط مدرن، ابعاد متناسب و هویتی منسجم را در طراحی بدنه به نمایش می‌گذارد که سبب می‌شود حتی در کنار کراس‌اوورهای روز بازار هم عقب نماند.

برخلاف هایما S7 که طراحی‌اش بیش‌تر شبیه به نسخه‌‌ای کپی‌شده از یک برند کره‌ای است، جک S5 شخصیت مستقل خود را به رخ می‌کشد؛ بدنه‌ای با خطوط بدون اغراق، اما جذاب و خوش‌فرم، که نه بیش از حد تهاجمی است و نه ساده و بی‌هویت.

بلندتر بودن بدنه نسبت به بسیاری از کراس‌اوورهای تک دیفرانسیل بازار نیز سبب می‌شود جک S5 از لحاظ ظاهری نزدیک به شاسی‌بلندهای معتبر بازار دیده شود و این ابهت در نگاه اول کاملاً حس می‌شود.

ظاهر جک S5

جلوپنجره بزرگ و ساده، چراغ‌های جلو هماهنگ و فرم عضلانی گلگیرها، همه و همه در خدمت ساختن چهره‌ای هستند که حتی پس از گذشت سال‌ها از تولید اولیه، همچنان قابل احترام به نظر می‌رسد.

در مقابل، هایما S7 با وجود این‌که ظاهر بدی ندارد، اما در ایجاد حس خاص بودن ناتوان است. فرم بدنه‌ آن بیش از حد به کراس‌اوورهای یک دهه قبل شبیه است و عدم انسجام در طراحی، سبب می‌شود که مخاطب ارتباط عاطفی لازم را با ظاهر این خودرو برقرار نکند.

ظاهر هایما S7 توربو

کابین و آپشن‌های رفاهی جک S5 و هایما S7 توربو

ورود به کابین جک S5، اولین نقطه‌ای است که تفاوت‌های واقعی این دو خودرو خودش را نشان می‌دهد. طراحی داخلی جک ساده نیست، اما پرزرق و برق هم نیست؛ همه چیز سر جای خودش قرار دارد و حس کاربرپسندی کابین، از همان نگاه اول مشخص است.

استفاده از چرم مشکی روی صندلی‌ها، دوخت دقیق و خوش‌فرم غربیلک فرمان و طراحی کنسول میانی به شکلی است که حس رانندگی با یک خودروی گران‌تر از قیمت واقعی آن را خواهید داشت‌.

کابین جک S5

صندلی راننده در جک S5 شش حالته برقی است و به حافظه تنظیمات مجهز شده؛ ویژگی‌‌ای که در این کلاس قیمتی به ندرت پیدا می‌شود. صندلی سرنشین جلو هم در چهار جهت قابل تنظیم است. گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه و پوشش چرم با کیفیت، حس لوکس بودن را تقویت می‌کند.

در سمت مقابل، هایما S7 این امکانات را یا ارائه نمی‌دهد یا کیفیت پیاده‌سازی آن‌ها پایین‌تر است؛ صندلی‌های هایما ساده‌تر طراحی شده‌اند و کیفیت متریال داشبورد نیز کم‌تر حس لوکس بودن را منتقل می‌کند.

کابین هایما S7 توربو

جک S5 با داشتن سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صفحه نمایش لمسی مجهز به نویگیشن، سیستم صوتی ۶ بلندگو با وضوح و کیفیت مناسب، کروز کنترل، سنسور پارک عقب و دوربین دنده عقب، کابینی به مراتب هوشمندتر و مجهزتر نسبت به هایما S7 در اختیار شما قرار می‌دهد.

در هایما S7 اگرچه برخی از این امکانات وجود دارند، اما کیفیت اجرایی و دقت کارکرد آن‌ها در حد جک نیست و بنابراین کیفیت تجربه راننده و سرنشینان متفاوت خواهد بود.

از دیگر جزییات مهم در کابین جک S5 می‌توان به ایزوفیکس مخصوص صندلی کودک، خروجی برق ۱۲ ولت در بخش عقب و فرمان حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترلی اشاره کرد که نشان می‌دهد حتی در بخش‌های کوچک و شاید کم‌اهمیت، این خودرو چیزی کم نگذاشته است.

اگر قرار است انتخاب شما بر اساس امکانات و کیفیت فضای داخلی باشد، در هر بخش از کابین جک S5، کیفیت و امکانات قابل قبولی ارائه شده است‌.

تجربه رانندگی در شهر و جاده

هنگام رانندگی روزمره و سفرهای طولانی، تفاوت‌های فنی روی کاغذ به تجربه‌های ملموس‌تری تبدیل می‌شوند. جک S5 در همین نقطه برگ برنده‌هایش را رو می‌کند. با روشن شدن موتور ۲ لیتری توربو  TGDi، صدای موتور نرم و کم‌صداتر از انتظار به گوش می‌رسد. فرمان برقی، که در سرعت‌های پایین کاملاً سبک و در سرعت‌های بالا سفت و دقیق می‌شود، حس کنترل و تسلط واقعی را به راننده منتقل می‌کند.

در ترافیک‌های شهری، ابعاد منطقی بدنه، دید مناسب از پشت فرمان و دقت سیستم پارک سبب می‌شود حتی رانندگان کم‌تجربه هم حس استرس نداشته باشند.

در جک S5، شتاب صفر تا صد حدود ۱۱.۷ ثانیه ثبت می‌شود؛ اما مهم‌تر از آن، گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌متر است که از دور موتور پایین در دسترس قرار می‌گیرد و سبب می‌شود در شتاب‌گیری‌های ناگهانی، سبقت‌ها یا مسیرهای سربالایی، خودرو بدون حس کم آوردن به جلو حرکت کند.

گیربکس دوکلاچه ۶ سرعته، تعویض‌های سریع و بدون ضربه را تضمین می‌کند؛ نکته‌ای که در هایما  S7، به دلیل گیربکس کندتر و واکنش‌های تأخیری، اصلاً وجود ندارد. رانندگی با هایما گاهی با تأخیرهای آزاردهنده در معکوس کشیدن همراه است که حس کندی خودرو را افزایش می‌دهد.

در مسیرهای جاده‌ای، جک S5 با حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت و تعلیق هوشمندانه‌تر، تجربه‌ای روان و با اطمینان خاطر ارائه می‌دهد. سیستم تعلیق خودرو، نه بیش از حد نرم است که در پیچ‌ها دچار لرزش و عدم ثبات شود و نه آن‌قدر خشک که در مسیرهای ناهموار، سرنشینان را آزار دهد.

همین تعادل سبب می‌شود در سفرهای طولانی، خستگی کمتری تجربه کنید. عایق‌بندی کابین نیز به‌گونه‌ای طراحی شده که صدای باد و جاده در سرعت‌های بالا به حداقل برسد؛ موردی که در هایما  S7، در سرعت‌های بالا ضعف محسوسی به حساب می‌آید و صدای بیرون به وضوح به داخل کابین راه پیدا می‌کند.

مصرف سوخت ۷.۷ لیتری جک S5 در هر ۱۰۰ کیلومتر، به شما اجازه می‌دهد سفرهای بین‌شهری را بدون نگرانی از ایست‌های مکرر در پمپ بنزین انجام دهید. این در حالی است که هایما S7 به دلیل وزن بیش‌تر و پیشرانه ضعیف‌تر، مصرف سوخت نسبتا بالاتری دارد و اقتصادی بودن آن در سفرهای طولانی زیر سوال می‌رود.

در نهایت، امکاناتی مثل کروز کنترل، سیستم صوتی با کیفیت، تهویه مطبوع دوگانه و صندلی‌های راحت در جک S5، تجربه رانندگی را یک سطح بالاتر می‌برند و نشان می‌دهند که این خودرو نه فقط یک کراس‌اوور شهری، بلکه همراهی برای جاده‌های طولانی و سفرهای خانوادگی است.

به زبان ساده: پشت فرمان جک  S5، رانندگی برای شما به یک تفریح تبدیل می‌شود؛ چیزی که شاید هایما S7 نتواند به همان خوبی ارائه دهد.

مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری

در بررسی هزینه‌های روزانه یک خودرو، مصرف سوخت و مخارج نگهداری از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که باید حسابی به آن‌ها توجه کرد؛ چرا که در بلندمدت، به سادگی روی تجربه خرید مالک تأثیر می‌گذارند. در مقایسه بین جک S5 و هایما S7 توربو، شاید در نگاه اول هر دو کراس‌اوورهای چینی و تقریباً هم‌رده به نظر برسند، اما وقتی وارد جزئیات می‌شویم، تفاوت‌هایی که تأثیر مستقیمی روی جیب شما دارند، خودشان را نشان می‌دهند.

در بخش قبلی اشاره‌ای گذرا داشتیم که جک S5 به لطف موتور ۲ لیتری TGDi توربوشارژ و مهندسی نسبتاً بهینه پیشرانه، مصرف سوخت ترکیبی ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را به ثبت می‌رساند. این یعنی در رانندگی‌های شهری و جاده‌ای، می‌توانید روی هزینه‌های منطقی سوخت حساب باز کنید.

مصرف سوخت جک S5

طراحی سبک‌تر بدنه و تنظیمات دقیق‌تر گیربکس دوکلاچه ۶ سرعته نیز سبب شده اتلاف انرژی در این خودرو به حداقل برسد و در نتیجه، راننده فشار کم‌تری را روی باک بنزین احساس کند. مخزن سوخت ۵۵ لیتری هم به شما این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی از توقف‌های مکرر، سفرهای بین‌شهری را پشت سر بگذارید.

اما هایما S7 توربو با موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ و وزن نسبتاً بیش‌تر بدنه، مصرف سوخت بالاتری دارد. عدد رسمی برای مصرف ترکیبی این خودرو، حدود ۸.۸ تا ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما در استفاده‌های واقعی، به‌ویژه در شهر و ترافیک‌های سنگین، این عدد حتی به مرز ۱۰ لیتر هم نزدیک می‌شود.

مصرف سوخت هایما S7 توربو

بخشی از این افزایش مصرف، به ضرایب گیربکس و راندمان کم‌تر موتور بازمی‌گردد که یعنی هایما مجبور است فشار بیش تری به پیشرانه وارد کند.

اما ماجرا به مصرف سوخت ختم نمی‌شود؛ هزینه‌های نگهداری و لوازم مصرفی، موضوع مهم دیگری است. جک S5 که تحت پوشش خدمات پس از فروش گروه خودرویی ستوده قرار دارد، قطعات یدکی و سرویس‌های دوره‌ای منظم‌تری در بازار ایران در اختیار دارد. از فیلترهای روغن و لنت‌های ترمز گرفته تا قطعات فنی تخصصی‌تر، همه در بازار به‌راحتی در دسترس هستند و قیمت منطقی‌تری نسبت به هایما S7 دارند.

در طرف مقابل، با این‌که ایران‌خودرو خدمات پس از فروش هایما S7 را بر عهده دارد، اما دسترسی به قطعات آن به سادگی جک نیست و حتی در برخی قطعات تخصصی‌تر، قیمت‌ها بالاتر است.

ایمنی و تجهیزات امنیتی

ایمنی، فاکتوری است که نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد؛ مخصوصاً وقتی پای خودروهای خانوادگی در میان باشد. در مقایسه ایمنی بین جک S5 و هایما S7 توربو، برتری با خودرویی است که توانسته ترکیب بهتری از تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال را ارائه دهد؛ و این‌جا است که برتری محسوس جک S5 نمایان می‌‌شود.

جک S5 در بخش تجهیزات ایمنی، شش کیسه هوای ایمنی شامل کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی‌های جلو و پرده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. این تعداد کیسه هوا در مقایسه با بسیاری از کراس‌اوورهای هم‌رده، امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. سیستم‌های ترمز شامل ABS و EBD هستند که همراه با سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و کنترل کشش  (TCS)، موجب می‌شوند در مانورهای ناگهانی یا جاده‌های لغزنده، خودرو تحت کنترل راننده باقی بماند. وجود سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC) و سنسور فشار باد تایرها (TPMS) نیز به بالا رفتن سطح ایمنی کمک می‌کند.

هایما S7 توربو نیز با چهار کیسه هوا (کیسه‌های راننده، سرنشین جلو و جانبی جلو) عرضه می‌شود که نسبت به جک، دو عدد کم‌تر دارد. در بحث سیستم‌های کنترلی، هایما S7 هم دارای ABS و EBD است و سیستم ESP نیز به خودرو اضافه شده، اما در نسخه‌های اولیه‌ این خودرو، برخی امکاناتی مانند TCS یا HAC به طور کامل ارائه نمی‌شدند و در نسخه‌های جدیدتر به آن افزوده شده‌اند. بنابراین، بسته به مدل، هایما S7 در ایمنی فعال دچار نوسان است.

نکته قابل توجه دیگر در جک  S5، وجود سنسور باران، سیستم هشدار باز بودن درب، قفل شدن خودکار درها با افزایش سرعت و همچنین چراغ‌های روشنایی در روز (Daylight) است که مجموعه‌ای از قابلیت‌های کاربردی در ایمنی شهری و جاده‌ای محسوب می‌شود.

چرا جک S5 بازار دست دوم بهتری دارد؟

گاهی اهمیت بازار خودروهای دست دوم در ایران، مهم‌تر از بازار صفر است؛ چرا که خیلی از خریداران می‌دانند خودرویی که امروز می‌خرند، بالاخره روزی قرار است فروخته شود. این‌جا است که جک S5 برگ برنده‌ بزرگی در مقابل هایما S7 رو می‌کند. برخلاف تصوری که بعضی‌ها دارند، محبوبیت جک S5 فقط به خاطر ظاهر یا امکاناتش نیست؛ مشخصات فنی قابل اعتماد، بازار قطعات گسترده و تجربه مثبت مالکین باعث شده این خودرو حتی پس از توقف تولید، همچنان در بازار دست دوم ایران، طرفداران زیادی داشته باشد.

یکی از دلایل اصلی فروش راحت‌تر جک S5، ذهنیت مثبت بازار نسبت به کیفیت موتور و گیربکس آن است. پیشرانه ۲ لیتری توربو و گیربکس دوکلاچه در درازمدت نشان داده‌اند که اگر سرویس‌های دوره‌ای به موقع انجام شوند، دچار مشکلات بزرگ نمی‌شوند و این اعتماد، ارزش فروش خودرو را بالا نگه می‌دارد. در مقابل، هایما S7 با پیشرانه ۱.۸ لیتری و وزن بیش‌تر، در سال‌های اول ورودش با مشکلات فنی متعددی مواجه بود؛ موضوعی که هنوز هم ذهن بسیاری از خریداران را در بازار دست دوم درگیر می‌کند.

عامل دیگر، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات است. جک S5 به واسطه نمایندگی‌های گسترده گروه خودرویی ستوده، دسترسی آسان‌تر به قطعات و تعمیرکاران ماهر را در اختیار مشتریان قرار داده است. این موضوع در زمان فروش خودرو سبب می‌شود خریدار با اطمینان بیش‌تری وارد معامله شود. در حالی که هایما S7، علی‌رغم پشتیبانی توسط ایران‌خودرو، در برخی شهرها هنوز هم با مشکل تأمین قطعات و بالا بودن هزینه لوازم مواجه است.

جمع‌بندی

در نهایت، اگر تمام فاکتورهای فنی، طراحی، امکانات رفاهی، کیفیت رانندگی، هزینه‌های نگهداری و حتی بازار فروش دست دوم را کنار هم بگذاریم، به یک نتیجه می‌رسیم: جک S5 انتخاب معقول‌تر، کم‌دردسرتر و اقتصادی‌تری در این مقایسه است. این خودرو روی کاغذ برتر است و در عین‌حال، در استفاده روزمره و تجربه‌های واقعی رانندگان نیز، خودش را ثابت کرده است.

جک S5 یا هایما S7 توربو

هایما S7 هرچند در ظاهر رقیب نزدیک جک به نظر می‌رسد، اما در جزئیات فنی، مصرف سوخت، کیفیت رانندگی، تجهیزات ایمنی و حتی بازار فروش، نمی‌تواند پا به پای جک حرکت کند. در واقع، تنها مزیت اصلی هایما، قیمت پایین‌تر آن در بازار صفر است که با توجه به هزینه‌های بالاتر نگهداری و افت ارزش در بازار دست دوم، این مزیت هم در درازمدت چندان کارآمد نخواهد بود.

به همین دلیل، انتخاب جک S5 که تحت پوشش فروش و خدمات گروه خودرویی ستوده قرار دارد، تصمیمی است که خیال شما را از همه جهت راحت می‌کند. خرید خودرویی که بعد از سال‌ها همچنان محبوب و ارزشمند باقی می‌ماند، سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای است.